Verrassende tocht naar Bourges

3 augustus 2015 - Bourges, Frankrijk

In Vezelay een voorproefje mogen ervaren hoe het zal zijn op de route Frances in Spanje. Met meerderen op een slaapzaal is wel even wennen. Niet alleen de medepelgrims, maar ook de daarbij horende geluiden. Ofwel gesnurk en rommelen om hun spullen bij elkaar te krijgen. Mijn meegenomen oordoppen waren niet afdoende. Na een onrustige nacht vroeg op gestaan voor een bijeenkomst in de basiliek van Vezelay. Een mooie Romeins/gotische kerk die uitblinkt in soberheid.
Stipt om zeven uur gaat het licht bij het altaar aan en de klaar zittende monniken en nonnen beginnen hun ochtend gebed met het zingen van psalmen. De meerstemmige zang, de soberheid van de kerk en het zonlicht wat door altaarramen valt creëeren een serene en speciale sfeer. De pelgrims ontvangen aan het einde van de dienst daar een zegen en worden uitgezonden. Dit was mooi en indrukwekkend om mee te maken.
Of het nu de dienst was, de start van een nieuwe fase in de reis of de voortreffelijk aangegeven en erg mooie route, ik had het gevoel vleugels te hebben. De etappe vloog voorbij.
Het is goed merkbaar dat de pelgrimsroute hier meer leeft. Vezelay is namelijk een startplaats voor veel (Franse) pelgrims. De weg staat beter aangegeven en er zijn meer overnachtingsmogelijkheden. Met name de refugiés georganiseerd door de gemeente zijn goed vertegenwoordigd in de gids. Niet duur en goed uitgerust. Daardoor ontmoet je ook meer medepelgrims. Zo ook en Charité sur Loire. Daar een Belg, een Duits echtpaar en de Nederlandse Hanneke tegen gekomen. Af en toe praten in jouw eigen moerstaal is wel fijn. Zeker als het nog eens leuke en zinnige gesprekken zijn. Hanneke is een opgewekte persoon met interessante bagage.
Door wederom hete temperaturen (35 graden) te ontlopen ben ik afgelopen vandaag vroeg op gestaan om mijn etappe van 30 km te lopen naar Bourges.
Na ruime 15 km te lopen in een plaatsje gekomen waar ik nog andere pelgrims tegen kwam. Omdat ik de Parijse meiden vaker had gesproken toch even langs gegaan voor een praatje. Na een korte intermezzo weer snel vertrokken om voor de ergste hitte in Bourges te zijn. Bij het verlaten van het kerkplein viel mij op dat er een man op de stoep  zat. Niet echt iets wat een Fransman zou doen. Maar enfin, gewoon even snel een "bonjour" gezegd zonder echt goed te kijken. Bleek het mijn broer Rob te zijn! Tranen van blijdschap sprongen in mijn ogen. Dit had ik echt niet verwacht. Rob en Vivian hebben die dag mij dankzij de techniek van de iPhone goed in de gaten gehouden. Samen met Rob heb ik de laatste 15 km afgemaakt. Wat een geweldige verrassing en leuk om dit samen met mijn broer te doen. Zij komen mij moeders overlevingspakket brengen. Droogworst, menthol snoepjes en soep. Wat een lieverds. Morgen een etappe samen lopen. Heb er zin in.

1. Nancy:
    3 augustus 2015
    Wat een leuke verassing!!!!
  2. Jef:
    3 augustus 2015
    Geweldig! wat ontzettend gaaf, liefs en succes xxx
  3. Mad:
    3 augustus 2015
    Leuk hè Frank... geniet van je broer!!
  4. Susan:
    Wat een leuke verassing! Dat stimuleert zeker. Succes
  5. Jan:
    4 augustus 2015
    Het thuisfront leeft met je mee!
  6. Myriam:
    4 augustus 2015
    Echt gaaf zeg dat je broer daar was!
  7. Floortje florentina:
    4 augustus 2015
    Super leuke verrassing! Geniet ervan samen! Wandelze!
  8. Marenka:
    5 augustus 2015
    Dat is echt een hele leuke verrassing, mooi verhaal!!
  9. Lilian:
    10 augustus 2015
    He Frank, terug van een vakantie Kroatië, heb ik je verhalen eens doorgelezen. Wat indrukwekkend, een ervaring en mooi beschreven.
    Succes En we blijven je volgen!